Αν
μας ρωτούσε κάποιος να του πούμε μία μπάντα του εγχώριου rock που δεν
βασίστηκε σε μιμήσεις γνωστών συγκροτημάτων του εξωτερικού και που ο
ήχος της ξεχώρισε, θα του λέγαμε χωρίς δεύτερη σκέψη τους Socrates drank
the conium.

ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ




Τα
κομμάτια που περιλαμβάνει ο δίσκος είναι όλα πολύ ενδιαφέροντα με το
«Death is gonna die», που αργότερα κυκλοφόρησε με τίτλο «Τhe killer», να
κλέβει την παράσταση. Αξιόλογα είναι το «Destruction», το «Triping in a
crystal forest», το «Breakdown», το «Lovesick kid’s blues», το «Who is
to blame» και το «On the wings of death».
Στο
«On the wings» παρατηρούνται τα ελληνικά στοιχεία, το blues, το hard
rock αλλά και το psychedelic που παρατηρείται σε όλα σχεδόν τα κομμάτια,
και κυρίως στο «Death is gonna die» που ηχεί σκοτεινό και βαρύ σε σχέση
με τη μετέπειτα εκτέλεσή του.



Σε
αυτό το δίσκο διακρίνουμε οκτώ αξιόλογα κομμάτια στο σύνολό τους. Η
διαφορά από τον προηγούμενο δίσκο είναι η προσθήκη ενός ορχηστρικού
κομματιού του «Breaking through» το οποίο είναι ασυνήθιστο, χωρίς
παραδοσιακά στοιχεία όπως τα υπόλοιπα ορχηστρικά κομμάτια του
παρελθόντος. Κατά τα άλλα, το album αυτό είναι μία από τις πιο
ολοκληρωμένες δισκογραφικές δουλειές του συγκροτήματος, καθώς
περιλαμβάνονται τραγούδια όπως το «Jenny and Penny», το «Born again», το
«More and more», με απίστευτη αίσθηση του groove λόγω των φοβερών riff
του Σπάθα και του ασύλληπτα έξυπνου παιξίματος των τυμπάνων από το Νίκο
Αντύπα. Το «Falling angel» μια καταπληκτική μπαλάντα, το «Master of
disaster» στο οποίο η μπάντα φαίνεται να πειραματίζεται με το ύφος της,
καθώς το beat του κομματιού ηχεί ηλεκτρονικά, μη έχοντας τη μέχρι τότε
γνώριμη ενέργεια της, αλλά με μία στατικότητα των δυναμικών και του
ρυθμού. Τέλος, τα «Don’t you like» και «Hot blooded blues» δίνουν το
blues τόνο που υπάρχει σε όλα τα album της μπάντας.

Ο
Vic Coppersmith πίστεψε στους Socrates και φρόντισε η μπάντα να
ηχογραφήσει στα καλύτερα στούντιο της Αγγλίας, με άρτια μηχανήματα
ηχογράφησης. Πιο συγκεκριμένα, τα τύμπανα του δίσκου ηχογραφήθηκαν στο
στούντιο Sierra που ήταν από τα καλύτερα στούντιο στην Ελλάδα. Aργότερα,
τόσο τα τύμπανα, όσο και τα υπόλοιπα όργανα, ηχογραφήθηκαν στο στούντιο
Townhouse, που ήταν ένα από τα καλύτερα στούντιο του Λονδίνου. Τα
φωνητικά του δίσκου ηχογραφήθηκαν στο Chipping Norton Studio, γνωστό και
σαν Farm Studio. Αξιοσημείωτο είναι ότι στο δίσκο συμμετείχαν πολύ
καλοί μουσικοί οι οποίοι συνεργάζονταν με τις διασημότερες μπάντες της
εποχής, όπως η Kiki Dee στα φωνητικά, η οποία είχε συνεργαστεί με τον
Elton John και τους Eurythmics, και ο Francis Haines στα πλήκτρα, ο
οποίος είχε παίξει με τους Duran Duran.
Το
«Plaza» είναι ένας δίσκος που ανέδειξε τους Socrates στην Βρετανία,
καθώς το στιλ των κομματιών που περιλάμβανε ήταν προσαρμοσμένο στο ύφος
της δεκαετίας του ΄80, το οποίο εξελισσόταν στην Αγγλία και στην
Αμερική. Τα τραγούδια που περιλαμβάνονται στο δίσκο είναι εντελώς
διαφορετικά από τα παλαιότερα κομμάτια της μπάντας. Στα τραγούδια αυτού
του δίσκου παρατηρούμε τον ηλεκτρονικό ήχο στα τύμπανα του Νίκου Αντύπα.
Tο παίξιμο της μπάντας είναι πιο απέριττο με πλούσια φωνητικά, και
συνθετικά τα κομμάτια είναι πιο εμπορικά, χωρίς να χάνεται το rock
στοιχείο ή τα χαρακτηριστικά riff της μπάντας. Κομμάτια διαμάντια είναι
το «Stray Dogs», ένα καθαρά rock κομμάτι και το «Living in a hot town»,
ένα πολύ «γκρουβάτο» κομμάτι με funk στοιχεία. Τα υπόλοιπα κομμάτια
απαρτίζονται από τη μπαλάντα «For every clown», το «Backroom boy», το
«Love like dynamite», τα αξιόλογα «Burning stage» και «Jump into the
fire» και το hit του δίσκου «Baby I’m leaving» που είχε μεγάλη
δημοτικότητα στο αγγλικό κοινό.
LIVE ΕΜΦΑΝΙΣΕΙΣ

Μετά
το δεύτερο δίσκο τους, που ηχογραφήθηκε το καλοκαίρι του 1972 και αφού
είχαν προηγηθεί διάφορες συναυλίες σε Αθήνα και επαρχία, οι Socrates
ταξίδεψαν μέχρι την Ολλανδία όπου πραγματοποίησαν μια σειρά από live
εμφανίσεις στο Paradiso, ένα από τα πιο φημισμένα rock στέκια του
Άμστερνταμ εκείνη την εποχή. Επίσης, live έγιναν και σε κάποιες
γειτονικές πόλεις, όπως το Haarlem και το Ijmuiden.
Το
Σεπτέμβριο του 1973 μετά την κυκλοφορία του τρίτου τους δίσκου,
αποφάσισαν να φύγουν πάλι για το εξωτερικό. Έτσι, κατόπιν συνεννόησης με
την Polygram έφυγαν για το Παρίσι, όπου έγιναν η μπάντα του Βαγγέλη
Παπαθανασίου.
Τη
δεκαετία του ΄80 και συγκεκριμένα λίγο μετά την κυκλοφορία του Breaking
through (1981), οι Socrates μετακομίζουν στο Λονδίνο για αναζήτηση
δισκογραφικής εταιρείας με σκοπό την έκδοση του «Plaza». Δε χάνουν χρόνο
και παίζουν στο ιστορικό club Dingwalls, στο οποίο είχαν παίξει όλα τα
μεγάλα ονόματα της εποχής όπως, ο Eric Clapton, οι Who, οι Led
Zeppelin, ο Jeff Beck και πολλοί άλλοι. Η φωτογραφία των Socrates
υπάρχει ακόμα στο μεγάλο κολλάζ που βρίσκεται στην είσοδο του κλαμπ.
Ακολούθησαν
αρκετές εμφανίσεις σε πανεπιστήμια της Αγγλίας και μια πολύ καλή
εμφάνιση στο, επίσης, ιστορικό rock κλαμπ Marquee. Στο ενδιαφέρον που
εκδηλώθηκε από τη Warner, τη Virgin και τη Chrysalis, η Virgin κέρδισε
τη μάχη με ένα παγκόσμιο συμβόλαιο και 35000 λίρες προκαταβολή. Για την
προώθηση του «Plaza» η Virgin έκλεισε μία συναυλία στο γήπεδο του
Σπόρτινγκ και μία στο Παλέ ντε σπορ στη Θεσσαλονίκη.
Ίσως,
η πιο σημαντική στιγμή στην πορεία τους στο εξωτερικό ήταν η περιοδεία
με τους UFO σε 20 πόλεις της Αγγλίας και 3 της Σκωτίας με μεγάλη
επιτυχία. Η τελευταία συναυλία έγινε στο Odeon Hammersmith στο Λονδίνο,
που ήταν κάτι σαν τη σκάλα του Μιλάνου για τη rock μουσική. Έτσι, το
όνομα τους έγινε γνωστό στην Αγγλία, παρευρέθηκαν σε πολλά gala των 80’s
και γνώρισαν σημαντικούς rock καλλιτέχνες από τους οποίους απέσπασαν
εξαιρετικές κριτικές (ιδίως ο Γιάννης Σπάθας για το παίξιμο του στο
«Mountains»). Εδώ, αξίζει να αναφερθεί και η συνήθεια του βρετανικού
κοινού να πετάει πένες στους καλλιτέχνες ως ένδειξη θαυμασμού. Οι φήμες
λένε ότι ο Γιάννης Σπάθας σε κάθε συναυλία συγκέντρωνε πολλές!
Ενώ,
το επαγγελματικό τους μέλλον φαινόταν αρκετά ευοίωνο, ξαφνικά, μετά από
μεταξύ τους συζητήσεις και κάποια οικογενειακά ζητήματα που προέκυψαν,
αποφάσισαν να βάλουν τέλος στη διεθνή καριέρα και να γυρίσουν πίσω στην
Ελλάδα. Στην ουσία το συγκρότημα διαλύθηκε και αραιά και που έκαναν
εμφανίσεις. Ο καθένας ασχολήθηκε με τις προσωπικές του δουλειές, ο
Γιάννης Σπάθας και ο Νίκος Αντύπας με το ελληνικό τραγούδι και ο Αντώνης
Τουρκογιώργης με το rock και το blues.
Ο
Αντώνης Τουρκογιώργης έβγαλε πέντε προσωπικούς δίσκους με τη σύνθεση
της μπάντας του να αλλάζει διαρκώς, αλλά πάντοτε απαρτιζόμενη από καλούς
μουσικούς και πάνω από όλα φίλους. Ακόμη, έπαιξε ως session κιθαρίστας ή
μπασίστας σε πολλούς ελληνικούς δίσκους και ασχολήθηκε με
ενορχηστρώσεις δίσκων άλλων Ελλήνων καλλιτεχνών. Οι τρεις τους βρέθηκαν
πάλι ως μέλη της ορχήστρας του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Χατζιδάκι,
καθώς και ως συγκρότημα της Μαρίας Φαραντούρη στις περιοδείες της στην
Ευρώπη.
Αργότερα,
μετά από μία μακρά ανενεργή περίοδο, οι Socrates ξανάσμιξαν σαν τρίο με
τους Τουρκογιώργη, Σπάθα και Τρανταλίδη να αποτελούν τη σύνθεση της
μπάντας. Η επανένωση αυτή έγινε με αφορμή την πρόταση του Τάσου
Γεωργόπουλου, υπεύθυνου του Blues Hall, για μία συναυλία στο θέατρο του
Λυκαβηττού. Τη μπάντα πλαισίωσαν ο Δημήτρης Μπέλλος στα πλήκτρα και στα
φωνητικά ο Νίκος Κουρουπάκης και η Μαρκέλλα Παναγιώτου. Η συναυλία
ηχογραφήθηκε και κυκλοφόρησε σε δίσκο από τη Warner, με τίτλο «Live
concert ΄99» και περιλάμβανε τα κλασικά τραγούδια από τη δισκογραφία
του συγκροτήματος, κάποια ακυκλοφόρητα όπως το «Visitor», καθώς και
εξαιρετικές διασκευές σε κομμάτια του Jimi Hendrix και του Sam Cooke.
Αμέσως
μετά την κυκλοφορία του δίσκου, ο Γιώργος Τρανταλίδης αποχώρησε για
ακόμη μία φορά από το συγκρότημα και τη θέση του πήρε ο εκρηκτικός Μάκης
Γιούλης, γιος του Αντώνη Γιούλη, ιδρυτικού μέλους των Idols. Η άφιξη
του, έδωσε ένα πιο δυναμικό ύφος στη μπάντα λόγω του ευφυούς, καθαρού
και δυνατού του παιξίματος. Στη σύνθεση προστέθηκε και ο Αστέρης
Παπασταματάκης στα πλήκτρα, ένας εξαιρετικός μουσικός, που σε συνδυασμό
με τη jazz φωνή της Μαρκέλλας Παναγιώτου έδωσαν νέα μουσικά ερεθίσματα
στη μπάντα.
Μετά
το live του ‘99 , οι Socrates εμφανίζονταν συχνά στα ιστορικά rock club
της Αθήνας, και πραγματοποιούσαν τακτικά περιοδείες και στην επαρχία.
Σημαντικές στιγμές της νεότερης live δράσης τους ήταν η συναυλία στο
Ρόδον το 2005 και η εμφάνισή τους με τους Toto, το 2006, στο γήπεδο
Softball του Ελληνικού. Ήταν αδιαμφισβήτητο ότι οι Socrates είχαν
επιστρέψει δριμύτεροι, ενώ αναμενόταν και η νέα τους δισκογραφική
δουλειά, η οποία όμως, λόγω προβλημάτων υγείας του Αντώνη Τουρκογιώργη
έχει καθυστερήσει. Ας ελπίσουμε ότι θα τα ξεπεράσει γρήγορα και οι
«μυθικοί» Socrates θα συνεχίσουν ακάθεκτοι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου